СборникСвятый княже Александре, моли Бога о нас! Последование общего молебна.

Для служения молебнов используется книга Канонник. В Каноннике помещено начало молебна, краткий устав соединения канонов. Указаны катавасии, завершающие каждую песнь на Молебне (поются обычно на память). Есть текст задостойника «Владычице, приими», который поется после канона, за исключением праздничных молебнов.

Каноны пронумерованы, перед ними помещены тропари в готовом порядке для чтения на Бог Господь. В конце Канонника находятся главы: «Прокимны и евангелия» и «Стихеры по евангелии». Поиск в них осуществляется по номеру канона.

Отпусты в большинстве канонов имеются, при отсутствии определяются общими правилами.

Перед молебном уставщик закладывает канон, прокимен с евангелием, стихеру.

7.3 ПОСЛЕДОВАТЕЛЬНОСТЬ МОЛЕБНА

7.3.1 НАЧАЛО - ПО КАНОННИКУ ИЛИ ЧАСОСЛОВУ

Наставник возглашает:«3а молитв...». Псаломщик: «Аминь. Святыи Боже...». По Отче наш наставник - молитву Исусову. Псаломщик: «Аминь». Господи помилуй, 12. Слава, И ныне. Приидите поклонимся. Псалом 142. (В Часослове - в ряду павечерницы или ексапсалмов на утрене, без стиха). Слава, И ныне. Аллилуия, аллилуия, слава Тебе Боже - 2-жды.

Ведущий лик запевает третий раз: «Аллилуия...» и поет ектению Господи помилуй, 12. Слава, И ныне.

БОГ ГОСПОДЬ - ПО КАНОННИКУ ИЛИ ЧАСОСЛОВУ

В Часослове в ряду утрени. Общий порядок в § 4.3

ТРОПАРИ НА БОГ ГОСПОДЬ

Общий порядок в § 4.4. По Каноннику - как указано наряду перед каноном. На молебнах господских тропарь 2-жды, Слава, И ныне - тот же. На молебнах богородичных также; а святым - тропарь 2-жды, Слава, И ныне богородичен по гласу от воскресных тропарных (по гласу тропаря святому). Если молебен с несколькими канонами см. § 7.6.

ПСАЛОМ 50 - ПО КАНОННИКУ ИЛИ ЧАСОСЛОВУ

Псаломщик чтет псалом Помилуй мя боже. Наставник - молитву Исусову. Головщик - Аминь. На сходе начинаем:

КАНОНЫ

Поем ирмос 1-й песни, 1-жды. В великие и храмовые праздники - 2-жды, а в попраздньства и отдания их - 1-жды. Канонарх благословляется и чтет тропари канона на 4: два запева (тропари в зависимости от количества их объединяются под один запев («под главу») или повторяются), Слава - тропарь. И ныне - тропарь. Затем поется катавасия - «Сохрани от бед...» или «Избави от бед». По катавасии поклон и Господи помилуй, 3-жды.

Следующая песнь канона. Если канонов несколько, см. §7.5.

По катавасии 3-й песни Господи помилуй, 3-жды. Слава, И ныне. (2-й лик). Чтется седален наряду в Каноннике 1-жды, а святому Слава, И ныне - богородичен. 4-я, 5-я, 6-я песни (катавасия на всех песнях канона одинакова).

По катавасии 6-й песни Господи помилуй, 3-жды - Слава, И ныне. Канонарх возглашает «глас» и чтет кондак и икос. Концы поем на"глас.


7.3.6 ПРОКИМЕН, ЕВАНГЕЛИЕ

Общий порядок как на утрене. Евангелие в конце каноника, там же и прокимен.

ПО ЕВАНГЕЛИИ СТИХЕРА

Но Слава Тебе Господи ведущий головщик запевает Слава - «Отче и Слове и Душе, Троице святая очисти множество согрешении наших». И ныне - «Молитв ради Богородицы...» Затем «Помилуй нас Боже по велицей милости Твоей, по многим щедротам твоим очисти беззакония моя. Боже Спасе мой». И поется стихера в конце Канонника (с утрени по 50-м псалме). Далее 7-я песнь.

На молебнах Богородице поется также, а святым вместо Отче и слове поется «Молитв ради (апостола, пророка, Предотечи, страстотерпца, святителя, преподобнаго, чудотворца) Милостиве очисти...».

На великие Господские праздники поется (глас 1-й) Слава - Всяческая днесь. И ныне - Всяческая днесь (текст в Псалтыри в избранных псалмах, роспев в Обиходе в величаниях). Помилуй нас Боже и стихера празднику. В попраздньство и отдание Всяческая днесь не поется, а обычно Слава - Отче и Слове...

КОНЕЦ МОЛЕБНА

Псаломщик - Святыи Боже... По Отче наш наставник - молитву Исусову. Псаломщик - Аминь. И чтет тропарь, Слава, И ныне - кондак. Святым же - тропарь, Слава-кондак, И ныне - богородичен, который читался на Бог Господь. Прощается.

Ведущий лик - Господи помилуй, 40 (три поклона). Слава, И ныне. Честнейшую херувим. Слава, И ныне. Господи помилуй, Господи помилуй, Господи благослови (с поклонами). Отпуст. Головщик - Аминь. Лик - Господи помилуй, 3-жды.

В великие и храмовые праздники и когда изволит настоятель, запев на молебне поется (головщики запевают, чередуясь).

Также поется тропарь, кондак - по Обиходу, тропарь 1-й раз на - глас (второй лик), 2-й и 3-й - в роспев. Роспевы канонов двунадесятым праздникам помещены в книге Знаменный канонник.

Молебен начинается возгласом священника «Благословен Бог наш, всегда, ныне и присно и во веки веков». Начинается первая часть молебна поется молитва призывания Святого Духа – «Царю Небесный…» и читается «обычное начало». Читаемый затем 142‑й псалом звучит не на всяких молебнах. Основной принцип включения псалмов в состав того или иного чинопоследования состоит в том, чтобы смысл псалма соотносился с предметом прошений, заключенных в молитве.

Затем диакон возглашает «Бог Господь…» с положенными стихами, а хор «опевает»: «Бог Господь и явися нам, благословен грядый во Имя Господне». После этого поются следующие тропари Богородице, глас 4‑й:

«К Богородице прилежно ныне притецем, грешнии и смиреннии, и припадем, в покаянии зовуще из глубины души: Владычице, помози, на ны милосердовавши, потщися, погибаем от множества прегрешений, не отврати Твоя рабы тщи, Тя бо и едину надежду ймамы» (дважды).

«Слава, и ныне» – «Не умолчим никогда, Богородице, силы Твоя глаголати, недостойнии: аще бо Ты не бы предстояла молящи, кто бы нас избавил от толиких бед, кто же бы сохранил до ныне свободны? Не отступим, Владычице, от Тебе: Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых».

После тропарей читается покаянный 50‑й псалом и на этом заканчивается первая часть молебна. Вторую его часть открывает канон Пресвятой Богородице восьмого гласа, который должен петься без ирмосов, хотя в последовании молебна они напечатаны. Припев тропарей канона бывает разным, в зависимости от того, кому возносится молитва. Так, в каноне Пресвятой Троице припев: «Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе»; в каноне

Животворящему Кресту: «Слава, Господи, Кресту Твоему Честному»; в каноне Святителю Николаю: «Святителю отче Николае, моли Бога о нас» и т. д. В данном каноне – «Пресвятая Богородице, спаси нас».

После 3‑й песни канона диакон возглашает сугубую ектенью: «Помилуй нас, Боже…», где поминает тех, о ком служат молебен: «Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и благопоспешении раба Божиего (или рабов Божиих, имярек). Поется тропарь : «Моление теплое и стена необоримая…».

И по 3‑й и по 6‑й песни поются тропари:

«Спаси от бед рабы Твоя, Богородице, яко вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко нерушимей стене и предстательству».

«Призри благосердием, всепетая Богородице, на мое лютое телесе озлобление, и исцели души моея болезнь».

По 6‑й песни положена малая ектенья, оканчивающаяся тем же возгласом, что и на утрени: «Ты бо еси Царь мира…». Затем читается или поется кондак Богородице, глас 6‑й:

«Предстательство христиан непостыдное, ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти: ускори на молитву и потщися на умоление, предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя».


После 6‑й песни на общем молебне читается Евангелие, предваряемое прокимном: «Помяну имя Твое во всяком роде и роде» и его стихом – «Слыши Дщи и виждь и приклони ухо Твое»:

Встав же Мария во дни сии, с поспешностью пошла в нагорную страну, в город Иудин, и вошла в дом Захарии, и приветствовала Елисавету. Когда Елисавета услышала приветствие Марии, взыграл младенец во чреве ее; и Елисавета исполнилась Святаго Духа, и воскликнула громким голосом, и сказала: благословенна Ты между женами, и благословен плод чрева Твоего! И откуда это мне, что пришла Матерь Господа моего ко мне? Ибо когда голос приветствия Твоего дошел до слуха моего, взыграл младенец радостно во чреве моем. И блаженна Уверовавшая, потому что совершится сказанное Ей от Господа. И сказала Мария: величит душа Моя Господа, и возрадовался дух Мой о Боге, Спасителе Моем, что призрел Он на смирение Рабы Своей, ибо отныне будут ублажать Меня все роды; что сотворил Мне величие Сильный, и свято имя Его; и милость Его в роды родов к боящимся Его; явил силу мышцы Своей; рассеял надменных помышлениями сердца их; низложил сильных с престолов, и вознес смиренных; алчущих исполнил благ, и богатящихся отпустил ни с чем; воспринял Израиля, отрока Своего, воспомянув милость, как говорил отцам нашим, к Аврааму и семени его до века. Пребыла же Мария с нею около трех месяцев, и возвратилась в дом свой (Лк.1; 39–56).

По окончании евангельского чтения поется:

«Слава» – «Молитвами Богородицы, Милостиве, очисти множество согрешений наших».

«И ныне» – «Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое».

Затем кондак, глас 6‑й: «Не ввери мя человеческому предстательству, Пресвятая Владычице, но приими моление раба Твоего: скорбь бо обдержит мя, терпети не могу демонскаго стреляния, покрова не имам, ниже где прибегну окаянный, всегда побеждаем и утешения не имам, развеТебе, Владычице мира: упование и предстательство верных, не презри моление мое, полезно сотвори». И ектенья.

Затем читаются три оставшиеся песни канона, после которых – «Достойно есть». Оканчивается вторая часть молебна стихирами: «Высшую небес и чистшую светлостей солнечных…» и т. д.

В заключительной, третьей части молебна звучит Трисвятое по «Отче наш…» с возгласом священника «Яко Твое есть царство, и сила, и слава Отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков».

Затем читаются тропари, которые входят в состав вечерних молитв: «Помилуй нас, Господи, помилуй нас…». Далее диакон возглашает сугубую ектенью: «Помилуй нас, Боже…» и священник читает молитву ко Пресвятой Богородице: «О, Пресвятая Госпоже, Владычице Богородице, высши еси всех Ангел и Архангел и всея твари честнейши. Помощница еси обидимых, ненадеющихся надение, убогих Заступница, печальных утешение, алчущих Кормительница, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление.

О, Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице, Владычице, милостию Твоею спаси и помилуй раб Твоих, Великого Господина и отца нашего Святейшаго Патриарха (имя), и преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы, и весь священнический и иноческий чин, богохранимую страну нашу, военачальники, градоначальники и христолюбивое воинство и доброхоты, и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити, и умоли, Госпоже, из Тебе без Семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше на невидимыя и видимыя враги наша.

О, Всемилостивая Госпоже, Владычице Богородице, воздвигни нас из глубины греховныя и избави нас от глада, губительства, от трусаи потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, и от напрасныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносныя язвы, и от всякаго зла. Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, всем православным христианом, и просвети им ум и очи сердечныя, еже ко спасению, и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего, яко держава Его благословена и препрославлена, со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь». Молебен заканчивается отпустом.

Освящение боевого корабля

Чинопоследование общего молебна может быть образцом структуры любого молебного пения. В молебнах на различные потребы этот порядок молитв изменяется незначительно: туда включаются или не включаются чтения канона и Евангелия; добавляются прошения в ектеньи (в зависимости от предмета моления); изменяется заключительная молитва. Таким образом, зная последование общего молебна, можно ориентироваться в порядке совершения любого молебного пения. Далее будут даны особенности некоторых наиболее часто совершаемых молебнов.

Краткий устав‑схема общего молебна I часть

А сейчас я расскажу о том, как можно очень быстро создать хороший церковный хор «с нуля». Для этого не нужно ни денег, ни особого музыкального образования. Полгода подпевать какому-нибудь уже сложившемуся хору тоже не нужно. Необходимо лишь то, чтобы служащий священник смог спеть молебен сам. Тогда задавать тон на молебне тоже не нужно. От регента требуется тоже самый минимум: знание нот и хоть какой-то музыкальный слух. Тогда хор сформируется очень быстро и почти автоматически. Конечно, здесь есть некоторые тонкости. О них и пойдет речь.

Но для начала пару слов о том, чего мы здесь не коснемся. В последнюю очередь в любительский хор следует добавлять теноровую партию. Это самая нетривиальная задача, о которой необходим отдельный разговор. В предпоследнюю очередь добавляется бас. Если два верхних женских голоса достаточно устойчивы, бас добавить не так уж трудно. Особенно если упомянутый в прошлом абзаце батюшка знает не только второй голос, но и басовую партию. Основная проблема в том, чтобы выучили свои партии именно верхние голоса. О них мы и поговорим.

Обычно в клиросных ансамблях партии учат самым примитивным способом: подпевают тем, кто уже их знает. Это медленно, долго и неэффективно. Другие способы, как правило, не проходят, потому что песнопений очень много, а закономерности обобщить трудно. Но трудно не значит невозможно. Немного терпения, и через пару абзацев мы легко справимся с задачей, которая многим кажется совершенно неразрешимой.

Кое-какие закономерности все же были найдены. Хоровой дирижер и регент Николай Данилин (хор под его руководством исполнил премьеру «Всенощной» Рахманинова) говорил о том, что певцов нужно обучить лишь двум вещам: пению малой секунды вниз и большой секунды вверх. Действительно, это две существенных трудности: в обоих случаях хор склонен петь ниже, чем следует. А если петь в таких случаях с некоторой тенденцией к повышению, хор избавится от очень большого числа проблем.

И все же это не самый эффективный путь. Решением проблемы точного пения (или, как еще говорят, «правильного интонирования») в самом общем случае занимается дисциплина под названием «сольфеджио». А правильный подход, который сформулировал мой дядя , заключается в развитии абсолютного слышания ступеней относительно главного устоя — I-й ступени. Для человека, освоившего методику А.П. Куличкина, достаточно услышать одну лишь первую ступень, чтобы спеть любую из 17 ступеней мажора или минора (17 — потому что повышенные и пониженные ступени, в общем случае, отличаются). По такой методике целесообразно учить профессиональных музыкантов.

В современном церковном обиходе ситуация гораздо проще. Все 17 ступеней, как правило, не используются. Но принцип от этого не меняется! Запоминать следует именно абсолютную высоту ступеней относительно главной, I-й ступени. Отдельно в мажоре, отдельно в миноре. Почему так? Очень просто: песнопений много, звуковых последовательностей чуть меньше, но тоже очень много, а ступеней в основном используется всего четырнадцать: семь в мажоре и семь в миноре (в большинстве случаев минорная тональность на большую секунду выше, чем соответствующий мажор, как это повелось еще со времен Дилецкого):

Если их выучить, со всем остальным проблем не будет. И проще всего это сделать, если петь общий молебен одновременно со священником, который знает второй голос. Мало того: в последовании общего молебна сконцентрированы еще и основные «попевочные» трудности церковного обихода.

Теперь, наконец, перейдем к конкретике. Последование общего молебна можно условно разбить на 12 музыкальных элементов:








Последование общего молебна. 12 музыкальных элементов

Работу необходимо вести одновременно в двух направлениях:

  1. Сначала учим более простые элементы, затем — более сложные;
  2. Сначала учим второй голос, затем выстраиваем первый относительно второго и поем на два голоса.

Второй голос является главным. Поэтому большинство должно петь именно его. Первый голос учат те, кто уже выучили второй (наиболее продвинутые). А те, которые поют второй, как-нибудь при случае должны со временем выучить и первый. Это впоследствии пригодится. При малейших «накладках» первый голос убираем, и все вместе поем второй.

При разучивании элементов встречаются три разновидности трудностей. Это появление новых ступеней, пение знакомых ступеней в в непривычном порядке, переход из мажора в минор и обратно (смена I-й ступени). Порядок разучивания элементов напрашивается следующий: 1, 5, 3, 8, 6, 12, 9, 4, 10, 2, 7, 11. В заключение, пожалуй, можно сказать несколько слов о задачах, которые решаются при разучивании каждого элемента.


Первый элемент. Учимся брать тон. Запоминаем первую ступень. Учимся строить 3-ю ступень относительно первой.

NB! Все ступени мажора (кроме первой) и II, IV, V и VII ступени минора необходимо интонировать с тенденцией к повышению. III и VI ступени минора — наоборот, с тенденцией к понижению.

Учим VII ступень и II ступень. Запоминаем их. Наиболее продвинутые разучивают еще и IV ступень. Отмечаем, что II ступень у вторых голосов и II ступень у первых голосов — один и тот же звук.

Учимся петь II и III ступень в самой неудобной последовательности (при движении вверх). Это одно из самых трудных мест в молебне. Но оно и «подстраховано» тем, что прежде хора те же запевы поет священник, с которого можно скопировать правильное интонирование попевки. Первые голоса разучивают еще и V ступень.


Те же самые ступени, что и в предыдущем примере, но уже без посторонней помощи. В последнем "Господи помилуй" добавляется уже известная VII ступень, уже пройденная ранее (элемент 5).

Те же ступени, что и в предыдущем случае, но вместе с VII ступенью. Скачок III — I — IV (для первых голосов дополнительно V — III — VI).

Добавляем VI ступень. На данном этапе первые голоса уже знакомы со всеми основными ступенями мажора, а вторые пока еще не знакомы с V ступенью.


Осваиваем переход из мажора в «верхний» минор. Сам переход осуществляет священник, а наша задача — услышать новую I ступень. Первые голоса, помимо этого, осваивают III ступень в миноре.

А здесь — мы уже сами осуществляем переход.


Переход нам здесь делать не нужно, достаточно услышать новую первую ступень. Главная задача — освоение III ступени в миноре. Все остальное уже знакомо.

Осваиваем возврат из минора в мажор. Все остальное знакомо и уже очень легко.


Суммируем трудности предыдущих трех элементов: переход в минор, III ступень в миноре, возврат обратно в мажор. Первые голоса, помимо этого, осваивают VI ступень в миноре.

Если вы аккуратно доучили до этого места и запомнили используемые ступени, большинство трудностей обихода вам уже не страшны. Можно переходить к изучению гласов.

Последование молебна с акафистом святому

Архангелу Михаилу и прочим небесным Силам бесплотным.

Благословен Бог наш:

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Царю Небесный, / Утешителю, Душе истины, / Иже везде сый / и вся

исполняяй, / Сокровище благих / и жизни Подателю, / прииди и вселися в ны, /

и очисти ны от всякия скверны, / и спаси, Блаже, души наша.

Чтец: Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости

беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй. (Трижды.) Слава, и ныне.

Отче наш, Иже еси на небесех Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое,

да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам

днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не

введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Свящ: Яко Твое есть Царство...

Чтец: Аминь. Господи помилуй (12). Слава, и ныне:

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу.

Приидите, поклонимся и припадем Христу,Цареви нашему Богу.

Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему.

Псалом 142

Господи, услыши молитву мою, внуши моление мое во истине Твоей, услыши мя в правде Твоей. И не вниди в суд с рабом Твоим, яко не оправдится пред Тобою всяк живый. Яко погна враг душу мою, смирил есть в землю живот мой; посадил мя есть в темных, яко мертвыя века. И уны во мне дух мой, во мне смятеся сердце мое. Помянух дни древния; поучихся во всех делех Твоих, в творениих руку Твоею поучахся. Воздех к Тебе руце мои, душа моя яко земля безводная Тебе. Скоро услыши мя, Господи, исчезе дух мой; не отврати лица Твоего от мене, и уподоблюся низходящим в ров. Слышану сотвори мне заутра милость Твою, яко на Тя уповах; скажи мне, Господи, путь, воньже пойду, яко к Тебе взях душу мою. Изми мя от враг моих, Господи, к Тебе прибегох. Научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой; Дух Твой Благий наставит мя на землю праву. Имене Твоего ради, Господи, живиши мя; правдою Твоею изведеши от печали душу мою. И милостию Твоею потребиши враги моя, и погубиши вся стужающия души моей: яко аз раб Твой есмь.

Слава, и ныне: Аллилуиа (трижды)

Диакон: "Бог Господь и явися нам, благословен Грядый во имя Господне. Стих 1 Исповедайтеся Господеви, яко благ, яко в век милость Его. Стих 2 Обышедше обыдоша мя и именем Господним противляхся им. Стих 3 Не умру, но жив буду и повем дела Господня. Стих 4 Камень, Егоже небрегоша зиждущии, Сей бысть во главу угла, от Господа бысть Сей и есть дивен во очесех наших." Хор: "Бог Господь и явися нам..." во глас тропаря святого (глас 4).

Тропарь, глас 4 Небе́сных во́инств Архистрати́же,/ мо́лим тя при́сно мы недосто́йнии,/ да твои́ми моли́твами огради́ши нас/ кро́вом крил невеще́ственныя твоея́ сла́вы,/ сохраня́я нас, припа́дающих приле́жно и вопию́щих:/ от бед изба́ви нас,// я́ко чинонача́льник вы́шних Сил.

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери; и явлюся светло торжествуя, и воспою радуйся Тоя чудеса.

Припев:

Божественными светлостьми облиставаем всегда, ум мой озари, еже воспети тя, Архистратиже горних воинств, всех утверждение притекающих к тебе.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Ум пребезначальный, премирнаго чина начальника показа тя, преславне Архистратиже, и свет сущих во тьме, и божественное украшение Церкви своея.

Слава: Умов превышая небесных в силе и благолепии, дольным же всеизряднейше, Михаиле, явился еси ограждение и оружие, враги потребляющее.

И ныне: Дево Всенепорочная, Ангелов радование, человеков помоще, Ты мне помози мореплавающему, и в бури греха присно впадающу и бедствующу.

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшыя духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Крепостию Божественною, воеводо Ангелов всехвальне, обходиши всю землю, от лютых ны изъимая, призывающыя твое преславное имя.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Яко богоподобен проповедник, яко предстатель верных непостыден, заблуждших путевождь, и наказатель был еси выну, Архистратиже боговиднейший.

Слава: Божественнаго сияния чистейшее зерцало явился еси, озаряя лучами трисолнечнаго Божества вся дальная, на небеси и на земли, Михаиле Первоангеле, досточудне.

И ныне: Невещественныя Умы составивый волею, в вещественное Твое чрево вселися хотением, Всенепорочная, плотию зрим николиже зренный.

душах наших.

Свящ: Малая ектения. Возглас: Яко Ты еси Бог наш, и Тебе славу возсыла1ем,

Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Седален, глас 1-й

Лик Ангельский Архистратига имея, божественнаго Михаила, с ним Святей Троице немолчное приносит пение: из не сущих бо Содетель всяческих воинства огнезрачных чинов, словом приведе.

Слава, И ныне: Упование христиан Пресвятая Дево, Егоже родила еси Бога, паче ума же и слова, непрестанно моли с вышними силами, подати нам оставление грехов, и исправление жития, верою и любовию присно Тя славящим.

Ирмос: Седяй в славе на Престоле Божества, во облаце легце прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущыя: слава Христе силе Твоей.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Ум сый безначальный, Ангельския Умы хотением всемощным создал еси, начальника посреде их Михаила соделав, всеблаженным причастием славы Твоея просвещаема, и умными богоначалии облистаема.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Пение Трисвятое со Престолы и Началы, и Силами, и Властьми, и священными Господьствы возглашаеши Троице, преславне Михаиле.

Слава: Величаем всех Творца же и Господа, за благоутробие давшаго необориму стену и забрало Михаила нам, светозарнаго Архистратига.

И ныне: Мысленно, Дево, Твоего Пречистаго Рождества преславное в дусе провидев событие древле пророк, Гору Тя Приосененную нарече, из Неяже Святый прииде Бог воплощаем.

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей, Ты бо неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога, и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Явился еси предводящь древняго Израиля, столпом облачным во дни, и столпом огненным в нощи, Михаиле безтелесный, Ангелов Архистратиже.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Невещественными озаряем сиянии присно, причастием же богоначальным, и нам светодательное озарение подавши, Первоангеле, призывающым имя твое.

Слава: Украсися благодатию пречестный твой храм, в том бо незримо являяся, яко врачевств источник неоскудный, Михаиле Первоангеле, всякия страсти потребляеши.

И ныне: Умных Ангелов Тя показа Бог вышшую, вселився в Твоя ложесна, Чистая Всенепорочная, Егоже моли всегда, ущедрити поющыя Тя.

Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, богомудрии, Богоматере, приидите руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Радуется верных множество, благохвалящее тя, Михаиле, и славит Всесвятаго Бога, дивне совокупльшаго земнородных со Ангелы, Своею благостию.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Воинства Израилева многажды спасл еси являяся, Михаиле, и божественная подая повеления, и враги в конец низлагая.

Слава: Яко виде тя Иисус Навин, поклонися, вопросив честнаго твоего и святаго имене, благоговением же и страхом одержим.

И ныне: Блажени людие присно блажащие Тя, яко Бога Всеблаженнаго рождшую, иже земная за милосердие неизреченным единением с Собою обожил есть.

Свящ: Моли Бога о нас святый Архистратиже Божий Михаиле.

Хор: Яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о

душах наших.

Свящ: Малая ектения. Возглас: Ты бо еси Царь мира, и Спас душ наших, и Тебе

славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки

Хор: Аминь.

Полное Каждение.

Чтец: Господи помилуй (трижды). Слава, и ныне:

Избранный Небесных сил воеводо и рода человеческаго заступниче, сие тебе, иже тобою от скорбных избавляеми, благодарственное приносим пение: ты же, яко предстояй Престолу Царя Славы, от всяких нас бед свобождай, да с верою и любовию в похвалу тебе зовем: Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Яко ангельских огнезрачных ликов предстоятеля, ангельскими убо и языки подобаше восхвалити тя, Михаиле; но дондеже вразумляемии тобою навыкнем безплотных глаголом, услыши, аще и от человеческих, обаче благодарных устен, сицевая: Радуйся, звездо мира первообразная; Радуйся, свеще истины и правды златозарная. Радуйся, лучей света несозданнаго первый во ангельских ликостояниях приемниче; Радуйся, Ангелов начальниче. Радуйся, в нем же наивящше светлеется слава Творческия Десницы; Радуйся, имже красуются соборы всех существ безплотных. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Провидяще веры очесы величие духовныя красоты и силу молниеносныя десницы твоея, Архангеле Божий, мы, яко земнии и плотию обложеннии, удивлением, радостию и благодарением ко Творцу всяческих исполняемся, зовуще со всеми Небесными силами: Аллилуиа.

Разум чист и свободен от страстей испроси нам, пречудный Михаиле, Небесных чинов начальниче, да, вознесшеся мыслию от земных к Небесным, хвалебную песнь воспоем ти сице: Радуйся, Божия неизреченныя красоты и доброты ближайший зрителю: Радуйся, всеблагих советов Пресвятыя Троицы приискренний таинниче. Радуйся, превечных судеб Троических верный исполнителю; Радуйся, емуже с любовию удивляются Небесная воинства. Радуйся, егоже с верою прославляют земнороднии; Радуйся, егоже трепещут адския силы. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Силу необоримыя ревности по славе Божией в себе являя, стал еси во главе ликов ангельских, Михаиле, противу дышащаго злобою прегордаго Денницы, ему же со темными клевреты его с высоты небесныя в преисподнюю низвержену сущу, воинства Небесная, тобою преславне водимая, с веселием, яко едиными усты, пред Престолом Божиим возгласиша: Аллилуиа.

Имать тебе, Архангеле Михаиле, весь род христианский велика заступника и дивна во бранех с противными помощника; сего ради пречуднаго покрова твоего сподобитися желающе, в день торжества твоего взываем ти сице: Радуйся, имже сатана, яко молния, с небесе низвержеся; Радуйся, имже хранимый род человеческий к небеси восходит. Радуйся, всесветлаго мира Горняго предивное украшение; Радуйся, падшаго мира дольняго преславное заступление. Радуйся, николиже силами зла побежденный; Радуйся, со всеми Ангелы Божиими в истине и правде на веки благодатию Божиею утвержденный. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, ее всеми Небесными силами.

Бури искушений и бед избави нас, Ангелов первопрестольниче, с любовию и радостию пресветлое торжество твое совершающих; ты бо еси в бедах великий помощник и в час смерти от злых духов хранитель и заступник всех, вопиющих твоему и нашему Владыце и Богу: Аллилуиа.

Видяще твое противу полчищ сатанинских дерзновение, вси чинове ангельскии с радостию подвигошася во след тебе на брань за Имя и славу своего Владыки, вопиюще: кто яко Бог? Мы же, ведуще сатану под ногама твоима повержена, тебе, яко победителю, зовем: Радуйся, имже мир и тишина на небеси водворишася; Радуйся, от негоже духове злобы даже до ада низложишася. Радуйся, ангельския воинства и силы мира невидимаго ко истреблению зла направляяй; Радуйся, прю и возмущение стихий мира видимаго незримо укрощаяй. Радуйся, подъемлющих брань к духовом злобы поднебесным дивным споборниче; Радуйся, изнемогающих во искушениих и напастех века сего крепки и помощниче. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Боготочный источник превеликих чудес явился еси во храме твоем, иже в Хонех; не точию бо змий великий и страшный, на месте том пребывавый, силою твоею потребися, но и струи водныя, всякий недуг телесный врачующия, открышася, да вси прославляющему тя Владыце Ангелов с верою зовут: Аллилуиа.

Слышаще и ведуще тя яко светило великое, посреде ликов ангельских блистающася, пречудный Михаиле, к тебе, по Бозе и Пресвятей Матери Божией, прибегаем: озари лучами света твоего всех нас, вопиющих ти сице: Радуйся, вождю и хранителю в пустыни народа богоизбраннаго; Радуйся, высокий посредниче закона, рукою Моисея на Синаи даннаго. Радуйся, у негоже судии и вожди Израилевы силу и покров обретаху; Радуйся, чрез негоже пророцы и первосвященницы иудейстии дар ведения от Всеведущаго Бога приимаху. Радуйся, богобоязненныя законодавцы тайною премудростию снабдеваяй; Радуйся, суд и правду творящим благость на сердце полагаяй. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Провозвестника тя Божиих судеб егда узре некогда Маное, недоумения и страха исполнися, мня не жити ктому на земли; научен же от жены своея о благости явления и кротости словес твоих, в радости о имевшем родитися, по словеси твоему, сыне своем Сампсоне, благодарне возопи Богу: Аллилуиа.

Возсиял еси пречудно славою, Михаиле, егда во образе человечесте пред Иисусом Навином стал еси, глаголя: иззуй сапог с ногу твоею,- аз есмь Архистратиг силы Господни. Таковому явлению твоему чудящеся, с любовию вопием ти: Радуйся, боговенчанных глав неусыпный охранителю; Радуйся, противляющихся власти, яко Божию повелению противящихся, скорый низложителю. Радуйся, усмирителю народных треволнений; Радуйся, незримый упразднителю злочестивых обычаев. Радуйся, яко ты просвещаеши сомнящихся в час лютых недоумений; Радуйся, яко ты исхищаеши искушаемых от пагубоносных наваждений. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Хотяй Владыка всяческих показати, яко жребии сынов человеческих не самослучайнии суть, но в Деснице Его выну содержатся, даде тя царствам земным заступника и хранителя, да племена и народы к вечному Царствию Божию уготовляеши; сего ради вси, ведущии о велицем служении твоем спасению человеческому, благодарне зовут Богу: Аллилуиа.

Новая чудеса показа нам, Архистратиже, тобою на земли всех чудес Творец и Владыка, егда храм, во имя твое созданный, от потопления водами речными дивно спасл еси, струям потока в недра земная устремитися повелевый; еже видя блаженный Архипп с духовными чады своими, благодарне к тебе возопи: Радуйся, святых храмов Божиих несокрушимая оградо; Радуйся, врагом веры Христовы необоримая преградо. Радуйся, егоже велению стихии покоряются; Радуйся, имже вси злобнии замыслы сокрушаются. Радуйся, верным радость от Престола Вседержителя износящий; Радуйся, неверных на стезю правды и истины приводящий. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Странное чудо силы твоея, Архистратиже Божий, уведе на себе Аввакум, егда по манию Божию восхитив, принесл еси его скоротечне от Иудеи в Вавилон, дати пищу Даниилу, в рове со львы заключену; темже удивлься превеликому действию силы твоея, возопи с верою: Аллилуиа.

Весь еси в вышних, Михаиле, Престолу Царя Славы предстояй, не далек еси и от нижних, ратуя выну со врагами спасения человеческаго; темже вси, вожделеннаго Отечества. Небеснаго достигнути хотящии, согласно тебе зовут: Радуйся, начальниче трисвятаго ангельскаго пения; Радуйся, земнородных присно готовый предстателю и хранителю. Радуйся, прегордаго фараона с неверными египтяны поразивый страннообразно; Радуйся, верныя иудеи путеводивый в пустыни преславно. Радуйся, имже угасися пламень пещи вавилонския; Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Вси иноцы Святыя Горы Афонския в радостный трепет приидоша, видяще, како богобоязненна отрока, неистовно от нечестивых златолюбцев во глубину морскую с камнем повержена, спасл еси; темже приявшая его обитель, именем твоим красующися, благодарне взывает ко Господу: Аллилуиа.

Витий глаголы и любомудров смыслы не довлеют ко изглаголанию силы твоея, Михаиле, како во едину нощь сто семьдесят и пять тысящ поразил еси от воев царя ассирийска Сеннахирима, да накажется прочее не хулити Имя Господне; мы же, почитающе святую ревность твою о славе Бога Истиннаго, с веселием зовем ти сице: Радуйся, православных воинств непобедимый воеводо; Радуйся, зловерных ратей страх и низложение. Радуйся, правыя веры и богопочитания насадителю; Радуйся, душевредных ересей и расколов искоренителю. Радуйся, благочестивыя Маккавеи на поле брани многажды укрепивый; Радуйся, нечестиваго вождя Антиохова Илиодора в самем храме поразивый. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Спастися хотящим нам буди помощник тверд, Архистратиже Божий, избавляяй и храняй нас от бед и напастей паче же от злых навыков и грехов наших, да, преспевающе в вере, надежде и любви Христове, с радостию о предивнем заступлении твоем ко Владыце Ангелов и человеков благодарне зовем: Аллилуиа.

Стена еси верующим человеком, Архистратиже Божий, и столп крепок во бранех со врагами видимыми и невидимыми; сего ради от сетей бесовских тобою избавляеми, благодарным сердцем и усты зовем сице: Радуйся, врагом веры и сопротивником Святыя Церкве непобедимый противоборниче; Радуйся, смиренным провозвестником Евангелиа неутомимый споспешниче. Радуйся, во тьме зловерия седящих светом веры Христовы просвещаяй; Радуйся, лжемудрием объюродевших на стезю истины и покаяния наставляяй. Радуйся, грозный отмстителю кленущимся Именем Божиим всуе; Радуйся, молниеносный карателю глумящихся безумие о таинствах святыя веры. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Пение всякое хвалебное побеждается множеством чудес твоих, Архистратиже Божий, яко совершена суть тобою не точию на небеси и на земли, но и в темных сенех преисподней, идеже глубиннаго змия связал еси узами силы Господней, да избавляемии от злобы его благословят Владыку небесе и земли, зовуще: Аллилуиа.

Светоносный служитель истины и чистоты богопочитания явился еси, Архистратиже, егда, провидя козни духа тьмы, воспретил еси ему Именем Божиим, да не дерзнет сокровенное тело почившаго вождя Израилева Моисеа явити ко обожению чувственным сыновом Израилевым; сего ради, чтуще ныне благосветлый собор твой, благодарне вопием ти: Радуйся, чистоту боговедения во дни Ветхаго Завета среди иудеев сохранивый; Радуйся, плевелы заблуждений во дни Новыя благодати многажды искоренивый. Радуйся, языческих прорицалищ и кумиров истребителю; Радуйся, христианских подвижников и страстотерпцев укрепителю. Радуйся, немощныя духом силою благодати Божия исполняяй; Радуйся, изнемогающия плотию всеоружием веры облекаяй. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

Благодать от Бога с Небесе испроси нам, поющим во славу всечестнаго имене твоего, Михаиле, да, осеняеми твоим заступлением, во всяком благочестии и чистоте поживем, дондеже, отрешеннии смертию от уз плоти, сподобимся предстати огнезрачному Престолу Царя славы и с лики ангельскими возопити: Аллилуиа.

Поюще многообразная твоя чудеса, Михаиле, во спасение наше содеянная, молим Господа и Владыку всяческих, да дух ревности по славе Божией, иже в тебе, николиже оскудеет и в нас, зовущих ти сице: Радуйся, верных рабов Божиих во время благопотребно на высоту власти предивне поставляяй; Радуйся, продерзых и недостойных с высоты силы и славы незримо низлагаяй. Радуйся, в день последний избранных от четырех концов земли имеяй собрати; Радуйся, имже грешныя, яко плевелы, по гласу Божию огню вечному преданы будут. Радуйся, имже сатана со ангелы его во езеро огненное на веки повергнется; Радуйся, имже праведниц во обителех Отца Небеснаго преславне водворятся. Радуйся, Михаиле, великий Архистратиже, со всеми Небесными силами.

О пречудный Архангелов и Ангелов начальниче, за предивное служение твое спасению рода человеческаго приими от нас возносимый к тебе ныне глас хвалы и благодарения и, яко исполнь силы Божией, покрый нас невещественныма крилома твоима от всех враг видимых и невидимых, да прославляемому тобою и прославившему тя Господу выну зовем: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Свящ: Вонмем, премудрость, вонмем.

Прокимен, глас 4: Творяй ангелы Своя духи, и слуги Своя пламень огненный. Стих: Благослови, душе моя, Господа:

Свящ: И о сподобитися нам слышанию святаго Евангелия, Господа Бога молим.

Хор: Господи, помилуй. (трижды)

Свящ: Премудрость, прости, Услышим святаго Евангелия.

Свящ: Мир всем.

Хор: И духови твоему.

Свящ: От Матфеа святаго Евангелия чтение.

Хор: Слава Тебе, Господи, слава Тебе. Свящ: Вонмем.

Рече Господь притчу сию: уподобися Царствие Небесное человеку, сеявшу доброе семя на селе своем: Спящим же человеком, прииде враг его и всея плевелы посреде пшеницы и отыде: Егда же прозябе трава и плод сотвори, тогда явишася и плевелие. Пришедше же раби господина, реша ему: господи, не доброе ли семя сеял еси на селе твоем? откуду убо имать плевелы? Oн же рече им: враг человек сие сотвори. Раби же реша ему: хощеши ли убо, да шедше исплевем я? Oн же рече (им): ни: да не когда восторгающе плевелы, восторгнете купно с ними (и) пшеницу: Оставите расти oбое купно до жатвы: и во время жатвы реку жателем: соберите первее плевелы и свяжите их в снопы, яко сожещи я: а пшеницу соберите в житницу мою. И приступиша к Нему ученицы Его, глаголюще: скажи нам притчу плевел селных. Oн же отвещав рече им: сеявый доброе семя есть Сын Человеческий: А село есть мир: доброе же семя, сии суть сынове Царствия, а плевелие суть сынове неприязненнии: А враг всеявый их есть диавол: а жатва кончина века есть: а жатели Ангели суть. Якоже убо собирают плевелы и oгнем сожигают, тако будет в скончание века сего: И ввергут их в пещь oгненну: ту будет плач и скрежет зубом: Тогда праведницы просветятся яко солнце в Царствии Oтца их. Имеяй уши слышати да слышит.

Хор: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшего, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Начальник Ангелов бысть Михаил Архангел, славится же с ним таинник благодати и Девы обручитель всечестный, Гавриил, радость предвозвещая вопиющим: людие, превозносите Христа во вся веки.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Ангелов начальники боговидныя и светоносныя, Михаила и Гавриила, наши благия утешители, и предстатели и Хранители, восхвалим верою велегласно.

Слава: Красен и всеблаголепен и боговиден сый, вождь паче ума невещественных духов был еси, Михаиле светозарнейший, с ними убо о всех нас молися.

И ныне: Ума превечнаго истинное Слово соприсносущное, Дево, в Тя неизглаголанно и страшно всельшееся видя, возопи Гавриил Архангел: радуйся Престоле Высочайшаго, Преблагословенная.

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи, рождество Богородично спасло есть: тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела, и превозносите Его во вся веки.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Мысленных существ безтелесных чиноначальник, человеков же предстатель благоуспешен, и Божий служитель, Михаиле, показался еси преславно, зовый: вся дела Господа пойте и благословите.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Яко светильника два пресветлая, Михаиле и Гаврииле Архангели, Трисветлаго Божества сияньми всю тварь просвещающий, лютых мглу отгоняете.

Слава: Яко добрии кормчии Архангели, ко пристанищу божественныя воли душевный корабль мой направите, от бури грехов падший и бедствующий.

И ныне: Невестокраситель, божественный Архангел представ, возглашаше Тебе: радуйся, Невесто Божия Безневестная, Ангелов славо и человеков спасение и ограждение.

Ирмос: Всяк земнородный да взыграется Духом просвещаем, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Благолепие всечестнаго храма твоего, Архангеле, священнотайне твоим присутствием осияваемо, чудес молнии испущает и тьмы недугов отгоняет Божественною благодатию.

Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Яко двоица прекрасная и светолепная суще, Владычним повелением сущим на земли служите, Михаиле преславне и Гаврииле досточудне, от лютых изымающе, и всем просвещение посылающе спасительное, Божественным Духом.

Слава: Днесь радуются с нами безтелеснии умы, воспеваема видяще своего великаго и светлаго Архистратига, и любовне с нами сопразднуют, Жизнодавца величающе.

И ныне: Глас божественнаго Гавриила приносим Тебе радостно, Всечистая, и взываем: радуйся раю, посреди древо жизни имеяй. Радуйся Бога Слова Жилище и Чертоже: радуйся воззвание Адама и всего рода человеча.

Хор: Достойно есть, яко воистину/ блажити Тя Богородицу,/ Присноблаженную

и Пренепорочную,/ и Матерь Бога нашего./ Честнейшую Херувим/ и Славнейшую

без сравнения Серафим,/ без истления Бога Слова рождшую,// сущую Богородицу

Тя величаем.

Сугубая ектения:

Свящ: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и

Хор: Господи помилуй (трижды)

Еще молимся о Великом господине и Отце нашем Святейшем Партиарсе

Кирилле и о всей во Христе братии нашей.

Еще молимся о Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да

тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.

Еще молимся о блаженных и происнопамятных создателех святаго храма

сего,и о всех преждепочивших отцех и братиях, зде лежащих и повсюду,

православных.

Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении,

прощении и оставлении грехов рабов Божиих (имена): братии и прихожан святаго

храма сего, и о еже умножити им лета живота их.

Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем

храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе

великия и богатыя милости.

Еще молимся, о еже сохранитися граду сему, всякому граду и стране, от

глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников и

междоусобныя брани: о еже Милостиву и Благоуветливу быти Благому и

Человеколюбивому Богу нашему, отвратити всякий гнев на ны движимый, и

избавити ны от належащаго и праведнаго Своего прещения, и помиловати ны.

Еще молимся, и о еже услышати Господу Богу глас моления насгрешных,

и помиловати нас.

Услыши ны, Боже Спасителю наш, Упование всех концев земли и сущих

в мори далече: и милостив, милостив буди, Владыко, о гресех наших, и помилуй

ны. Милостив бо и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну

и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Хор: Аминь.

Свящ: Ко святому архистратигу Божию Михаилу со

умилением сердец приклоньше колена помолимся.

Хор: Святый архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.

Святый и великий Архангеле Божий Михаиле, неисповедимыя и пресущественныя Троицы первый во Ангелех предстоятелю, рода же человеческаго приставниче и хранителю, сокрушивый с воинствы своими главу прегордаго Денницы на небеси и посрамляяй выну злобу и коварства его на земли! К тебе прибегаем с верою и тебе молимся с любовию: буди щит несокрушим и забрало твердо Святей Церкви и Православному Отечествию нашему, ограждая их молниеносным мечем твоим от всех враг, видимых и невидимых. Не остави же, о Архангеле Божий, помощию и заступлением твоим и нас, прославляющих днесь святое имя твое: се бо, аще и многогрешни есмы, обаче не хощем в беззакониих наших погибнути, но еже обратитися ко Господу и оживленным быти от Него на дела благая. Озари убо ум наш светом лица Божия, иже выну сияет на молниевиднем челе твоем, да возможем разумети, что есть воля Божия о нас, благая и совершенная, и ведети вся, яже подобает нам творити и яже презирати и оставляти. Укрепи благодатию Господнею слабую волю и немощное произволение наше, да, утвердившеся в законе Господнем, престанем прочее влаятися земными помыслы и похотении плоти, увлекающеся по подобию несмысленных детей скорогибнущими красотами мира сего, яко ради тленнаго и земнаго безумне забывати вечная и небесная. Над всеми же сими испроси нам свыше дух истиннаго покаяния, нелицемерную печаль по Бозе и сокрушение о гресех наших, да остающее нам число дний временнаго живота нашего иждивем не во угождении чувств и работе страстем нашим, но во изглаждении зол, содеянных нами, слезами веры и сокрушения сердечнаго, подвигами чистоты и святыми делами милосердия. Егда же приблизится час окончания нашего, освобождения от уз бреннаго сего телесе, не остави нас. Архангеле Божий, беззащитных противу духов злобы поднебесных, обыкших преграждати душе человечестей восход в горняя, да, охраняеми тобою, безпреткновенне достигнем оных преславных селений райских, идеже несть печаль, ни воздыхание, но жизнь безконечная, и, сподобльшеся узрети пресветлое лице Всеблагаго Господа и Владыки нашего, падше со слезами у ног Его, в радости и умилении воскликнем: слава Тебе, дражайший Искупителю наш, Иже за премногую любовь Твою к нам, недостойным, благоволил еси послати Ангелы Твоя в служение спасению нашему! Аминь.

Хор Величаем вас архангели и ангели и вся воинства, херувими и серафими, славящия Господа. (Поется множество раз, пока идет помазание елеем.)

Премудрость.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Честнейшую Херувим, и славнейшую без сравнения Серафим, / без

истления Бога Слова рождшую, Сущую Богородицу, Тя, величаем.

Слава Тебе, Христе Боже…

Слава, и ныне. Господи, помилуй. (Трижды.)

Благослови.

Господи, помилуй. (Трижды.)

Похожие публикации